Scholieren VO

De afdeling leerstoornissen van OCRN biedt - naast de vergoede dyslexiezorg - ook particuliere (niet-vergoede) dyslexiezorg. De afdeling verricht zowel particulier dyslexieonderzoek als een specialistische dyslexiebehandeling bij leerlingen in het voortgezet onderwijs. Voor meer informatie over dyslexiezorg voor leerlingen in het basisonderwijs, klik hier.

Dyslexiebehandeling

Het komt nogal eens voor dat dyslexie pas duidelijk wordt als een leerling te maken krijgt met de moderne vreemde talen, de hogere abstractiegraad van teksten, langere teksten en de groeiende hoeveelheid teksten. Leerlingen met een matige dyslexie en een bovengemiddelde intelligentie hebben vaak geen extra hulp nodig gehad op de basisschool. Hoewel ze misschien nooit tot de zwakste 25% lezers van de groep hebben behoord, kan het lezen op het voortgezet onderwijs toch problemen opleveren. Vooral het vak Engels kan voor kinderen met dyslexie erg lastig zijn. Voor het voortgezet onderwijs bestaat er geen vergoedingsregeling voor dyslexieonderzoek en specialistische dyslexiebehandeling. 

Welke informatie is er nodig voor de aanmelding om een leerling aan te melden voor een dyslexieonderzoek?

Bij de leerling is sprake van een significante achterstand op het gebied van lezen en/of spellen. Daarnaast moet voor de leerlingen in de onderbouw didactische resistentie worden aangetoond. De gedragswetenschapper bepaalt per leerling of dit op basis van aangeleverde voorinformatie kan worden vastgesteld, of dat er behandelingen nodig zijn voordat de diagnose gesteld kan worden. In geval van twijfel over de mate van didactische resistentie, kan er een periode van intensieve hulp worden geboden om deze twijfel weg te nemen. De hulp kan zowel door de school georganiseerd worden als door OCRN. In het boek ‘Toetsen en Interventies bij Dyslexie in het VO’ staat een overzicht van verschillende begeleidings- en interventieprogramma’s die ingezet kunnen worden.

Voor leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs geldt dat zij al jaren leeservaring hebben opgedaan. Wanneer er op dat moment sprake is van een significante achterstand, is didactische resistentie aannemelijk. Dit hoeft dan niet te worden aangetoond door middel van een remediërend traject.

De aanmelding wordt inhoudelijk gescreend om te bepalen of een leerling in aanmerking komt voor de particuliere zorg (zie uitleg over procedure van aanmelding hieronder). We volgen hierbij de Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie (zie ook de website van Dyslexie Centraal).

We hebben in elk geval de volgende documenten nodig om het dossier in behandeling te nemen:  

  • Het meest recente leerlingvolgsysteem van het basisonderwijs  
  • De meest recente schoolrapporten van het voortgezet onderwijs  
  • Handelingsplannen van de tot dusver ingezette hulp op school of extern (tenzij uw kind al in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zit) 
  • Indien van toepassing: Eventuele verslaglegging van eerdere relevante onderzoeks- of behandeltrajecten.

Bovenstaande informatie moet zicht geven op zowel de ernst (leerachterstand) als de hardnekkigheid van de problemen: duidelijk moet zijn dat ondanks de geboden hulp op school uw kind niet of onvoldoende vooruit is gegaan. Uw kind vertoont hierbij dan didactische resistentie voor specifiek lezen- en/of spellen.  


Hebt u vragen over de particuliere (niet-vergoede) dyslexiezorg? Wij staan u graag te woord.  

Kijk voor de kosten op onze pagina tarieven particuliere zorg.

Aanmelden