Handvatten voor thuisblijven met uw kind(eren) in tijden van Corona

Algemeen:
Voor u, maar zeker voor uw kind is dit een zware onzekere en onveilige periode. Het vaste baken, de school, valt weg en daarnaast ook vele vaste mensen en activiteiten. Kinderen kunnen moeilijk deze situatie overzien. Hieronder staan een aantal algemene adviezen om de structuur vast te houden:
  • Geef duidelijkheid: door de wat, waar, wanneer, waarom en met wie duidelijk met uw kind af te stemmen.
  • Dag ritme behouden: Maak een schema (als het kan samen met je kind) wat er die dag of week moet gebeuren aan taken. Voor het ene kind is een weekschema voldoende, voor een ander is per dag of zelfs per dagdeel of zelfs per taak overzichtelijker. Denk aan pauzes, klusjes, buiten spelen, rust bewegen. (zie hier beneden voor adviezen en ideeën)
  • Geef uw kind enige regie in deze onrustige tijd over wat er moet gebeuren aan taken. Vraag uw kind vooral wat hij zelf wil doen in de taken die toch echt moeten gebeuren. Geef duidelijk aan wat er minimaal moet gebeuren aan taken (bodemeisen) Overleg samen zodat het kind zelf overzicht kan krijgen en houden. Zet uw praatje om in een plaatje. Teken of schrijf wat er is afgesproken en hang dit op. Zo kunnen jullie op de afspraken terugkomen als het kind toch iets anders wil dan jullie samen hebben afgesproken. 
  • Blijf flexibel: Houd bijvoorbeeld 1 joker per dag achter de hand. Dit kan uw kind vast zelf mooi maken. Deze kan ingezet worden als het kind toch gedurende de dag wil wisselen van activiteit; dit kan strijd verminderen.
  • Behoud de bedtijden: Houd de normale bedtijden aan voor doordeweeks en in het weekend.
  • Kijk niet te veel nieuws: Kinderen kunnen angstig worden als er te veel informatie binnenkomt. Advies om 1 keer samen het nieuws te bekijken en dit te bespreken.
  • Duur van Corona: Geef aan uw kind aan dat het een tijdelijk probleem is. Als er onduidelijkheid blijft geef dan bijvoorbeeld aan dat u 1 keer per week aangeeft wat er die volgende week gaat gebeuren.
  • Deel de zorg over uw kind: Wie kan u ondersteunen? Vrienden, familie, buren, School? Overleg met uw partner om samen deze zware last te dragen. Een telefoontje met een familielid kan ook al helpend zijn. Opa of oma kan wellicht via beeldbellen een boek voorlezen. 
  • Blijf positief: Probeer zo min mogelijk in strijd te belanden. Is uw kind koppig en wil het niet. geef dan een kader wanneer het klusje of het huiswerk gedaan moet worden en overleg wanneer hij wat wil doen.
  • Geef uw kind vertrouwen: Complimenteer uw kind met wat het doet. Dit geeft bevestiging en overzicht.
  • Doe veel samen: laat uw kind u helpen met de taken in huis. Samen boodschappen, koken, stofzuigen enz.
  • Bij strijd geen een gevoelsreflectie: Als er strijd is met je kind, ga op ooghoogte van je kind zitten. Zeg dat je je kind begrijpt en dat “dit of dat” niet de bedoeling was en geef de reden. Geef dan aan welk gedrag je graag ziet van het kind. Wees hierin concreet; Je gaat nu……... 
  • Denk aan uzelf: Neem voldoende rust om bij te komen. Hiervoor kan het handig zijn dat u met een rode of groene kaart uw beschikbaarheid van u aan uw kind aangeeft. Groen: ik ben beschikbaar voor jou, Rood: ik ben niet beschikbaar voor jou, je kunt weer over … minuten een beroep op mij doen; jij gaat nu ……. Jullie kunnen ook samen op de bank rustig TV kijken.
  • Schermen: Wees hierin mild en pas de tijden aan, een scherm (TV, laptop, I-pad, telefoon) kan nu enige rust bieden. Maak hierover afspraken en gebruik een alarm of kookwekker.
  • Houd een stilte-tijd: Dit is voor jou als ouder het moment om bijvoorbeeld belletjes te plegen of een meeting te houden. Je kinderen kunnen dan een boekje lezen, puzzelen of even naar hun eigen kamer.
Bent u cliënt bij OCRN? Dan kunt u via het secretariaat bellen en vragen om meer tips en adviezen betreffende uw kind voor pedagogische ondersteuning.




Wat vertel je aan je kind over het Coronavirus?
0-2 jaar
Je kind heeft nog geen besef van de wereld om hem heen. Het heeft geen zin om het onderwerp Corona met je kind te bespreken. Wel is het belangrijk dat het kind geen paniek meekrijgt.
2-4 jaar
Je kind kan nog geen onderscheid maken tussen wat echt is en wat niet echt is. Je peuter/ kleuter zit in de fase van het magisch denken. Scherm je kind af van negatief nieuws. Doordat je kind niet weet wat ‘echt’ is, kan hij de dingen niet in het juiste perspectief plaatsen. Hij gaat zijn eigen invulling geven aan hetgeen wat hij hoort en kan daar allerlei negatieve beelden bij krijgen. Leg uit dat hij zijn handen moet wassen en in zijn elleboog moet niezen maar leg hem niet teveel uit.
4-6 jaar
Je kind betrekt in deze fase alles op zichzelf. Als er ergens iemand doodgaat aan het Coronavirus dan kan dat ook bij hem gebeuren. Scherm je kind zoveel mogelijk af van berichten. Stel gerust, relativeer en nuanceer. Zo hoeft je kind zich geen zorgen te maken.
6-10 jaar
Je kind krijgt veel meer mee door zijn omgeving en op school. Bespreek de situatie met je kind. Als jij als ouder vertelt hoe het zit hoeft je kind er zelf geen ‘verhalen’ over te bedenken.
Het is belangrijk dat je eerlijk bent over de feiten, zorg ervoor dat je in contact blijft, rustig blijft en geen paniek zaait.


Klusjes doen
Laat de kinderen klusjes doen.
  • https://firmahuishouden.nl/schoonmaken-met-kinderen/
  • https://www.gratisbeloningskaart.nl/beloningskaarten/





Leuke activiteiten
Online zijn er allerlei leuke en leerzame activiteiten verkrijgbaar voor kinderen.
Tips voor activiteiten:
  • https://www.zwijsen.nl/inspiratie/gratis-extra-werkbladen-voor-groep-1-tm-4
  • https://spelenenleren.com/
  • https://www.kleuteruniversiteit.nl/
  • https://www.juf-milou.nl/
  • https://www.basisschoolmateriaal.nl/
  • https://www.youtube.com/channel/UCa8a58CMxo2AuZlQ0Ze_plg
  • https://www.minime.nl/artikelen/2426/thuis-blijven-kinderen-binnenspelen-ideeen

Ga bewegen
Het is erg belangrijk om je kinderen die nu thuis zitten, te laten bewegen.
  • Doe bewegingsgames als Just Dance en Wii Sports.
  • Doe leuke spelletjes als de stop dans, de ballonnendans, twister of maak torens of forten met dozen.
  • Speel basketbal door knuffels te gooien in de wasmand. Eén iemand houdt de wasmand vast, de ander gooit. Om het nog leuker te maken kan je de wasmand laten bewegen door de ruimte!
  • Oefen de handstand tegen de deur of de muur.
  • Doe aan peuter- en kleuteryoga! In dit filmpje zie je hoe dat gaat.
  • Ga knutselen of tekenen, of haal leuke spelletjes uit de kast.
  • Kijk voor veel leuke bewegings filmpjes, -liedjes en -oefeningen op dit Youtube-kanaal: https://www.youtube.com/user/angeliquefelix/videos
  • https://healthy-kids5.webnode.nl/kinder-hoekje/bewegingsspellen/
  • http://docplayer.nl/7324809-Drama-10-minuten-spelletjes.html

Andere handige links en adviezen
  • Corona uitleg van Geef mij de 5: https://youtu.be/QnInMmU4R78
  • Op de volgende site zijn ook dagritmekaarten beschikbaar: https://www.gratisbeloningskaart.nl/beloningskaarten/
  • Mindmaps: https://www.youtube.com/watch?v=twbHCOQkspY
  • https://www.kidsproof.nl/Breda/Blog/corona-50-dingen-die-je-thuis-kunt-doen-met-kids
  • https://www.leukmetkids.nl/kinderen-thuis-vermaken-tijdens-corona-50-tips-binnen-en-rondom-huis?
  • Vanuit het NVA: https://www.autisme.nl/2020/03/12/zo-stel-je-je-kind-met-autisme-gerust-over-het-coronovirus/
  • Praat over het Coronavirus met de kinderen maar beperkt tegelijkertijd de tijd dat je met het nieuws bezig bent. Voor sommige kinderen is deze tijd heel spannend. Ze krijgen van alles mee en hebben daar hun eigen gedachten bij. Leg belangrijke zaken uit. Dit geeft rust.
Direct aanmelden